Меню сайту
Наше опитування
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
З історії Кузьмівки та шкільного музеюОбнялися дуб і береза У краю Олесі
з відомої повісті російського письменника О.І. Купріна на околиці села
Кузьмівки Сарненського району як живий пам'ятник її коханню стоять, зрощені
коренями, дуб і береза. У
легендах поява цього дива природи справді пов'язується з нещасливим, але вірним
коханням юнака і дівчини. На заваді їхнього шлюбу став багатий батько дівчини - не хотів віддати дочку за бідняка. Але ніяка сила не
могла вже розлучити цю пару. Дівчина покинула батькову оселю, і закохані
бродили, взявшись за руки, лісами та болотами навколо села, не відаючи, як далі
жити. Голод гнав їх назад у село, і вони вже було підійшли до його околиці, але
одна тільки згадка про розлуку спинила
їх тут. Неподалік росло кілька беріз, і їх біла врочистість
нагадала дівчині весільну сукню. Вона не могла стримати сліз і заплакала. «Краще б я
стала отакою березою, ніж бути окремо від тебе»,- схилилась на плече судженого,
а той її обняв, заспокоюючи. Так
вони стояли довго-довго, сумно дивились на село, в якому їх чекала розлука. І
ось одного разу вранці люди побачили, що неподалік села ростуть з одного кореня
молоденькі дуб і береза. «Це та нещаслива пара», — сказали вони, бо відтоді юнака і дівчину ніхто вже
ніде не бачив. А дуб із березою росли і росли. За легендою вони
ровесники, але за підрахунками дубові 150, а березі - 70 років. Викликає подив не тільки
зрощеність коренів, а й розташування гілок дуба: дві його міцні гілки, як руки,
охоплюють, ніби обіймають, струнку березу. До
речі, симбіоз дуба і берези з непам'ятних часів хвилював уяву людини як символ
вірного кохання. Йому приписували чарівну силу. З його моху і кори дівчата
готували «дання» для хлопців, щоб їх любили. Це робилося так. Дівчина йшла в
ліс, знаходила корінь, з якого разом росли дуб і береза. Брала з обох дерев по
жменьці моху, клала в ліву руку і говорила: «Щоб ти мене так тримався, як той
дуб берези». Повернувшись додому, сушила мох і, стерши його в порошок,
непомітно підсипала у напій для обраного хлопця.
Симбіоз дуба і берези у Кузьмівці — пам'ятка природи республіканського значення. Тут
часто зупиняються подорожні, вражаючись дивним витвором природи. З
історії Кузьмівки та шкільного музею Краєзнавцям вдалося встановити рік його заснування (1629) і походження назви (Казимирка). М. Теодорович у своїй книзі "Историко-статистическое описание церквей и приходов Волынской епархии", виданій 1889 року в Почаєві, повідомляє, що в 1629 році великий литовський канцлер Альбрехт Радзивілл отримав значну частину Степанської волост, яка була давнім володінням князів Яблонських, а потім стала його маєтністю. Того ж року на придбаній землі він заснував два поселення - містечко, яке ж назвав Казимировим на честь Казимира Святого - королевича і патрона Польщі та Литви, і село Яблуньку, яке було ніби відгалуженням сусіднього села Яблунного. Містечко Казимирів швидко розвивалось. Але смерть князя Альбрехта в 1656 році, а також набіги татар і козаків у 1665 році, що цілком спустошили і розорили його, були причиною того, що воно занепало і стало звичайними селом, яке перейшло у спадок поміщика Миколи Рибчинського, а потім - до його сина Івана. В'їзд
до с. Казимирки, пов. Рівне. Мал. XIX ст. Зі збірки світлин О.
Цинкаловського Професор
О. Цинкаловський у краєзнавчому словнику наводив такі історичні дані:
"Село Казимирка було колись містечком.
Орних фунтів є і було дуже мало,
а місцева людність займалася городництвом. Колись містечко оточували великі
пущі, і місцеве населення займалося переважно транспортуванням дерева, полюванням,
рибальством". За
книгою Л. Рожавського "Велике землеволодіння на Волині" виданою 1898 року в Києві, було з'ясовано, що "Ілляшенко
Патрикія володіє при селах Яринівці, Казимирці, Крешевому Ровенського повіту 4350 десятинами, з них 675 дес. землі, 3675 дес. лісу". Село
Казимирка було осередком польської культури. З навколишніх сіл сюди приїжджали
поляки, щоб прикластись до Чудотворної ікони Божої Матері і одержати зцілення.
Старожили пригадують, що поляки, ще здалеку побачивши куполи костелу, сходили
з фаетонів, обмотували коліна і навколішки добирались до храму. Так робили ті,
хто хотів відвернути якусь біду від своєї родини, хто давав обрік - брав на себе перед Богом певне зобов'язання. У 1964 році костел був зруйнований. Неподалік від нього є польське кладовище. Тут
покояться поляки, які жили не лише в Казимирці, а й у навколишніх селах. Коли
місця для захоронения не вистачало, поховання робили на
православному кладовищі, тому воно розділене доріжкою на дві частини - православну і католицьку. Третє польське кладовище
знаходиться за селом у лісі. Російський
письменник О.І.Купрін писав про костел в оповіданні "Запечатанные младенцы": "В цьому селі був дерев'яний
костел, а в ньому за престолом - образ Божої Матері, написаний, за переказами, євангелістом Лукою, а за сто
кроків стояла церква дерев'яна, з зеленою високою банею, із стінами,
пофарбованими зверху вниз білими і рожевими смугами". З 1946 року село носить назву Кузьмівка. У селі 228 дворів, у ньому проживає понад 600 чоловік. На фронтах Великої Вітчизняної війни билися проти
фашистських окупантів 99 жителів Кузьмівки, 39 з них загинули. Площа населеного пункту становить
209 гектарів. Село є центральною садибою
сільської ради. Діє Свято-Успенсь-ка церква. У Кузьмівській школі І -II ступенів 1990 року відкрито літературно-етнографічний музей
"Олеся". Створенню музею передувала велика пошукова робота. Завдяки
цьому накопичено етнографічні колекції, унікальні пам'ятки історії та культури
села. В
музеї зібрані фотографії різних періодів. Особливо цінними є знімки костелу й
іконостасу з Чудотворним образом Казимирської Божої Матері, православної
Свято-Успенської церкви, яка була зруйнована в 1943 році. Про рід занять мешканців поселення епохи неоліту, яке
було на території, де розташоване нинішнє село, можуть розповісти кам'яні
сокири, крем'яні ножі. В
музеї чимало місця відведено О.І.Купріну. Письменник жив у Кузьмівці з грудня 1896 по червень 1897 року і згодом написав цикл поліських творів. Повість "Олеся"
прославила його і поставила в ряд з класиками світової літератури. Чудова і прекрасна рідна земля і
люди, поруч з якими ти живеш. Вони - гордість краю. Молодому поколінню є що
вивчати і цінувати, воно пишається предковічною славою, відчуває свою
причетність до долі рідної землі, до її сучасного і майбутнього. У Кузьмівці жив і творив письменник Олександр Купрін Не знали і не відали поліщуки, якими з волі польського королевича Казимира залюднили місцину між Степанем та Березним, що поселення назветься за його іменем і увійде в історію. Жителі Кузьмівки здавна займались видобуванням смоли та випалюванням поташу, який застосовувався у миловарінні, виробництві скла. Чимало з них ходили на полювання, адже навколо такий чудовий ніс, озера, походивши біля яких, відчуваєш приплив сил та енергії. Великі землевласники володіли майже десятьма тисячами десятин землі, а в селян було тільки 369. Чотири дні вони працювали на магната, два — на поміщика, а для свого господарства залишалася неділя. Соснові бори і березові гаї, що обіймали село, їх краса ватній натомлених селян, і в короткі часини відпочинку вони по-I нипали під їхні шати. З покоління в покоління передається цікава и юрія про закохані дерева в урочищі Лядо, що виросли ніби злитого кореня, — дуба і березу. Ще донедавна ці дерева можна було бачити, і хоча з плином років пішла їх краса з життя, та з уст п уста передається легенда. Російському письменникові Олександру Купріну випало щастя побувати у цих чудових поліських краях, спілкуватися з селянами. Привіз його у 1896 році сюди зі станції, що в Малинську, Трохим Щербатий. У селі пам'ятають його внука Федора Борейчука. У роки минулої війни він воював, потім працював у колгоспі і був дуже цікавим оповідачем, згадуючи розповіді діда. Враження від перебування в Кузьмівці О.Купрін передав у своїх творах, зокрема, історію про людину-вовка він поклав в основу оповіді "Срібний вовк". А хвилюючі події повісті "Олеся", що стала його коронним твором і принесла йому славу, розгорталися буквально на очах усіх селян. ... Жила красуня серед лісу і боліт у хатинці на курячих ніжках. Якось Купрін із Ярмолою, азартним мисливцем, добиралися до хатини дівчини. Письменник назвав її Олесею, хоча в селі знали її як Соломію, а батька Еммануїла звали по-народному — Мануйлом. До слова, син Олесі-Соломії Микола добровольцем пішов у Червону Армію, одним із перших вступив до колгоспу, а в роки минулої війни був командиром батальйону, мав бойові нагороди. Родини Ярмоли і Соломії породичалися: її син одружився з дочкою Ярмоли Анастасією. Та повернімося до сторінок, що їх написав Купрін. Разом із Щербатим та Ярмолою з рушницею за плечима він ходив лісами, щоб потім відтворити в оповіданнях побачену первозданну красу Полісся. Не можна без хвилювання читати його твори "На глухарів", "Лісова глушина", "Олеся", які змальовують предковічні пейзажі рідної землі. А Ярмола передав своїм нащадкам любов до мисливського ремесла. Його внуки і правнуки, зокрема й Варвара Назарчук, охоче пригадують розповіді матері і самого Ярмоли. В Кузьмівці пам'ятають і його невістку Марію Поліщук. її фото разом із знімком онучки Тетяни зберігається в альбомі, присвяченому 113-й річниці від дня народження Олександра Купріна. Оформили його члени шкільного гуртка. Чільне місце в альбомі займає фото внуків Ярмоли, синів і дочок Марії та Федора. їх було десятеро, та жоден з них не став лікарем, учителем чи інженером — не було можливості. А от серед ЗО правнуків є спеціалісти з вищою та середньою освітою. Щоб люди повніше знали минувшину рідного села, взялися вчителі, зокрема Поліна Тарасюк, систематизовувати цінні матеріали, збирати побутові речі для шкільного літературно-етнографічного музею "Олеся", щоб мати чим унаочнювати уроки. Пані Поліна написала лист на батьківщину Купріна, отримала звідти відповідь, деякі матеріали. А ще в селі знімали фільм "Свідки легендарної давнини". У школі проводяться Тижні Купріна, учні пишуть конкурсні твори на поліську тематику. Сюди, в Олесин край, навідуються школярі з багатьох куточків Рівненщини, свої враження вони занотовують у "Журналі відгуків". У музеї є багато унікальних експонатів, зокрема грабки, які наші діди і прадіди прилаштовували на кісся, коли косили хліба. А ще тут є барвистий поліський одяг, старовинні рушники, божник, макети печі, тину, справжнісінька люлька, що звисає на гачку зі стелі. Неповторні експонати музею "Олеся", тут зворушує душу буквально все. І цілком зрозуміло та закокономірно, що сюди простеляється і простелятиметься дорога вдячних нащадків, земляків, які залюблені в рідний край, його шедроти. Бо краса й історія Полісся — невичерпна скарбниця людської любові і сили. У КРАЮ ОЛЕСІ
Його прозою зачитуються люди різного віку в усьому світі. Та це і не дивно. Адже кожним своїм твором талановитий письменник-гуманіст закликає до людяності. Любов Купріна до людини звучить глибоким підтекстом майже в усіх його повістях і оповіданнях. Олександром Івановичем Купріним я
захоплююсь ще з юнацьких років. Як письменником і як людиною. Тож нехай
вимогливий читач дарує мені за дещо суб'єктивний характер цієї
розповіді. Я мін колись у місцях, про які йтиме
мова, знав людей - старожилів, які у свої дитячі роки бачили, як
вони казали, «доброго панича" (не відаючи, звичайно, про те, що це був сам
Олександр Іванович Купрін). Читаючи
О.І. Купріна, я звернув увагу на те, що місця, змальовані письменником у повісті
"Олеся", оповіданнях "Срібний вовк", "Запечатані
немовлята", "Лісова глушина", "Конокради" і "На
глухарів», мені знайомі. Географічні назви
таких населених пунктів у Сарненському і Березнівському районах, як Степань,
Волоша, Яблунне, Яринівка, що їх згадує О.І. Купрін, є і сьогодні,
інші змінили свої назви; Казимирка стала
Кузьмівкою, Переброд – Підгірником, Зульня - Грушівкою, Печалівка - Мирним, Вовче
-Моквином. Яринівський шлях, Бісів Кут і
Маринине болото, які часто згадуються у повісті
"Олеся", - теж не вимисел Письменника. Що
село наше Кузьмівка колись називалося Казимиркою, я знав ще в дитинстві, бо старі люди тоді ще так його, за
звичкою, і називали.
Влітку
на лісових галявинах уздовж Яринівського шляху, що і незапам'ятних часів розтинав предковічний сосновий бір
між селами Яринівкою і Кузьмівкою, ми
пасли худобу. А Бісовим Кутом і Марининим
болотом
дорослі залякували нас, малолітніх, аби ми туди не ходили, бо там, як вони
казали, - "закляті місця". Яринівський шлях зберігся до наших днів, хоча ним
сьогодні мало хто їздить: місцями його порозмивали весняні води. А від Бісового
Кута і Марининого болота лишилися, як кажуть, тільки спогади, бо лісорозробки і
осушувальні роботи, що ведуться тут, дуже змінили навколишній ландшафт. Мине ще
декілька років — і ці краєвиди, оспівані О.І.Купріним у його поліських
оповіданнях, залишаться тільки на фотознімках, зроблених мною протягом двох
останніх десятиліть. Наприкінці минулого століття це були глухі
"вовчі" місця, бо ж недарма залізнична станція Моквин, на якій,
приїжджаючи сюди, зупинявся О.І.Купрін, називалася тоді "Вовче"; а
неподалік є урочище, що його місцеві жителі ще й досі звуть Вовчим Бродом. Залізнична
станція Моквин сьогодні, звичайно, вже далеко не та, якою бачив її письменник.
"Маленька, ледь освітлена станція на Поліссі, - пише О.І. Купрін в
оповіданні "Срібний вовк", здавалась неживою і забутою всім світом. Я
озирнувся по боках і з задоволенням побачив давно знайому мені фігуру Трохима
Щербатого, який завжди виїжджав за мною на ту далеку станцію... До Казимирки
нам належало зробити, зворотним шляхом, двадцять з гаком верст... Відразу ж за
станцією пішов ліс, величезний казенний ліс... Вузька доріжка звивалась між
двома стінами вікових гігантських сосен... Була груднева ніч, тиха, світла і
не холодна". Багато
років минуло відтоді. Але й сьогодні тут такий же ліс, що починається зразу ж
за станцією, та ж дорога. Мимоволі зупиняюся перед могутніми віковими соснами,
що височать край дороги над молодим лісом, адже саме вони вигойдували своїм
верховіттям над головою О.І. Купріна тієї далекої грудневої ночі. Віз тоді
письменника казимирський селянин Трохим Щербатий. До речі, Купрін (як мені
вдалося з'ясувати) майже не змінював імен і вуличних прізвиськ героїв своїх
поліських оповідань: онуки і правнуки Трохима Щербатого (Щербатий - вуличне
прізвисько) і сьогодні живуть у Кузьмівці. Ще 1976 року я зустрічався з
вісімдесяти-шестилітнім Федором Борейчуком, одним із «династії» Щербатих. Саме
його дід і віз тоді О.І. Купріна зі станції Вовче, розповідаючи письменникові
страшну легенду про людину-вовка... Кузьмівка.
В цьому селі у 1896 - 97 роках перебував О.І. Купрін. Як же потрапив він у
цей куточок поліського краю? «Майже всі мої твори - моя автобіографія», - писав Олександр Іванович Купрін. А в оповіданні
«Запечатані немовлята» читаємо: "...Мій приятель інженер попросив мене
поїхати до нього, на північ Полісся, в село Казимирку, де в нього було близько
двох тисяч десятин. Чомусь йому прийшла в голову думка про те, щоб зайнятись
там вирощуванням тютюну... Отож, наповнивши валізу насінням махорки-сріблянки
і кількома десятками брошур, я відважно вирушив у дорогу, щоб зайнятися цією
сумнівною справою." Тут
слід згадати про те, що за своє життя О.І.Купрін змінив безліч професій.
Наприклад, з цікавості тимчасово виконував обов'язки диякона в церкві села
Казимирка, деякий час займався навіть зуболікарською справою в Степані.
"... і ніколи мене не гнала нужда
- писав О.І. Купрін. - Ні, тільки безмежна жадоба до життя і нестримна
цікавість." У
Кузьмівці Купріна найменше займало розведення махорки -сріблянки. Його цікавило
життя поліщуків, їх побут, звичаї. Він намагався бути з простими людьми,
розпитував їх, споглядав їх, записував їх мову і говірку. Діалект поліщуків у його
оповіданнях надає цим літературним творам особливого колориту. Вагоме місце п них займає також опис середовища і природи, на фоні яких відбувається дія.
Любов Купріна до природи - характерна риса його творчого хисту. Про природу, ліс, стареньку поліську хату письменник
розповідає настільки проникливо, що в душі читача народжується нестерпне
бажання побувати самому в тих місцях, побачиш їх, як кажуть, па власні очі.
Оповідання Купріна - не плід його творчої фантазії. Навпаки, письменник витонченого
таланту, він вишукував у реальній повсякденності настільки глибокі
образи, що вони викликають враження
художнього вимислу. Один із героїв повісті "Олеся" - Ярмола Попружук, куховар і супутник автора на полюванні. Сьогодні в Кузьмівці живуть його внуки і правнуки. Виявляється, О.І. Купрін змінив прізвище Ярмоли, бо, наскільки пам'ятають старожили (тут було чимало людей, які прожили до ста і більше років), інших Ярмол окрім Поліщука, в Кузьмівці не було; до того ж характеристика, яку письменник дав героєві повісті, значною мірою відповідає тому, що про свого свекра розповіла Марія Андріївна. Ця жінка прожила нелегке і довге життя. У неї понад тридцять онуків і правнуків. Усі і живі здорові, вчаться, працюють у колгоспі і на промисловому виробництві. Є серед них інженери, вчителі. І сьогодні важко повірити, що колись, як писав Купрін, у цьому селі не було жодної людини, яка б уміла написати своє прізвище, лише піп та староста мали чоботи, а всі інші ходили в постолах... |
Пошук
Календар
Друзі сайту
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||